Najväčšiu šancu spôsobiť dopravnú nehodu máte, keď si za volantom začnete príliš dôverovať. Zdokonaľovanie šoférskych schopností totiž nikdy nekončí. Ani v prípade, ak sa považujete za začiatočníka či začiatočnícku, sa však nemusíte báť zhoršených podmienok. Poradíme vám, ako sa na poľadovicu, sneh či mokrú cestu pripraviť.

1. Základom bezpečnosti sú pneumatiky

Možno vás prekvapuje, že začíname práve pneumatikami. Je pravda, že pre mnohých šoférov nie sú až také dôležité, ako by mali byť. Presvedčíme vás však o opaku.

Zamyslite sa – ktorá vec udržiava kontakt auta s cestou a umožňuje vďaka dostatočnému treniu, aby ste sa s autom včas rozbehli, dostatočne rýchlo zabrzdili a „nevyleteli“ zo zákruty?

Áno, sú to pneumatiky. Ani to nie celé, konkrétne iba niekoľko desiatok centimetrov štvorcových ich behúňa. Od dokonalej priľnavosti pneumatiky k povrchu teda závisí, či prídete do cieľa bezpečne.

A na túto priľnavosť má vplyv viacero faktorov. V prvom rade by ste mali mať na aute správny typ pneumatiky. Dodržať by ste mali rozmery, ale aj zaťažiteľnosť (hmotnostný index) a rýchlostný index. Ďalej je dôležitá sezónnosť pneumatiky. Letné pneumatiky si so snehom neporadia, ani na suchej zimnej ceste však nedržia dobre. Sú vyrobené zo zmesí, ktoré dobre znášajú vyššie letné teploty, no pri nízkych teplotách tvrdnú.

Záleží aj na dezéne pneumatiky, zimné majú hlboké drážky a tak sa do snehu či blata zahryznú a nájdu si cestu až k vozovke. Dôležitý je však aj tvar dezénu, preto stavte radšej na osvedčených výrobcov. Pneumatiky by nemali byť príliš zjazdené ani príliš staré.

No a nezabudnite ani na pravidelnú údržbu podvozka, vrátane správne nastavenej geometrie.

2. Využívajte bezpečnostné systémy

Je to síce už dávno, ale automobilový svet zažil v roku 1978 malú revolúciu. Po prvý raz bol totiž zahájený predaj áut so systémom ABS. Umožňoval, aby sa po prudkom zošliapnutí brzdového pedálu šoférom kolesá nezastavili a nezačali sa po ceste šmýkať.

ABS počas brzdenia niekoľkokrát za sekundu uvoľňuje tlak kvapaliny v systéme. Vy tak s autom môžete bez problémov zatočiť aj počas brzdenia na veľmi klzkom povrchu a bezpečne obísť prekážku.

ABS je dnes samozrejmosťou spolu s ďalšími bezpečnostnými systémami ako ESP či kontrola trakcie. Súčasné autá sú však prešpikované ďalšími bezpečnostnými asistentmi. Pomôžu vám zabrzdiť, keď vám do cesty vbehne chodec, cyklista alebo ďalšie auto. Udržia vás v strede jazdného pruhu, znížia príliš vysokú rýchlosť pred zákrutou či udržia bezpečnú vzdialenosť od auta pred vami. Vybavené sú nimi nielen elektromobily, ale takmer všetky súčasné autá.

Skúsení šoféri tieto systémy často vypínajú ešte pred jazdou a spoliehajú sa iba na seba. Môžete mať pocit, že títo asistenti vám do šoférovania „zasahujú“ až príliš často. Obzvlášť v nepriaznivých podmienkach však môžu pomôcť nielen začiatočníkom. Elektronika má totiž násobne rýchlejšiu odozvu než ľudský mozog.

3. Naučte sa s autom jazdiť

Ak aj za volantom trávite hodiny času, do hraničných situácii sa s autom dostane máloktorý šofér tak často, aby sa naučil na ne spoľahlivo zareagovať.

Základom je testovacia jazda ešte pred kúpou samotného vozidla. Po kúpe by ste sa s ním mali zžiť a vyskúšať si spolu aj horšie podmienky.

Neodporúčame vám to však skúšať počas zimných večerov na parkovisku pred hypermarketom. Nie je tam dostatočný priestor a mohli by ste spôsobiť škody.

Lepší nápad je škola šmyku. Na testovacích dráhach vám inštruktori dokážu nasimulovať rôzne druhy šmyku a hraničných situácii. Naučia vás, ako bezpečne brzdiť, zatáčať či pracovať s plynovým pedálom.

4. Nepreceňujte svoje schopnosti

Tá najdôležitejšia rada nakoniec: nech máte volantom nakrútené aj státisíce kilometrov, nikdy nepreceňujte svoje schopnosti. Fyzikálne zákony totiž nedokáže oklamať ani ten najdokonalejší systém pohonu 4×4, najpresnejší elektronický asistent či najsebavedomejší šofér